Ωραία κι ευγενή σαν κι εσένα!



ΚΩΣΤΑΣ ΡΙΤΣΩΝΗΣ (1946-2015)
Έτσι θέλω να σε θυμάμαι, Κώστα: με το χαμόγελο να στολίζει ολάκερο το πρόσωπό σου...
Κι έτσι χαμογελαστή να είναι αέναα και η ψυχή σου,...



Τον αγαπημένο και ξεχωριστό φίλο ποιητή Κώστα Ριτσώνη τον χάσαμε εντελώς αναπάντεχα στις 14 του μήνα τούτου... Ομολογώ πως ακόμα αδυνατώ να το πιστέψω... Λύπη... (μας) λείπει...

'Εγραψα στη λεζάντα της φωτογραφίας του πιο πάνω τη χρονολογία της γέννησης και απώλειάς του... κι εντός μου αίφνης ένας κόμπος δέθηκε: "της απώλειάς του", "από τότε μέχρι τότε": ΤΟ ΤΕΡΜΑ ΕΤΕΘΗ...
Θα 'θελα εδώ να παραθέσω το κύκνειο, θαρρώ, άσμα του, το δημοσιευμένο στην προσωπική σελίδα του στο facebook, που αποτέλεσε εντέλει και την τελευταία για την ακρίβεια ανάρτησή του. Σε μια από τις πιο πρόσφατες συνομιλίες μας, με αφορμή μια δικιά μου μετάφραση ενός ποιήματος για τις (αγριο)χήνες, μου αποκάλυψε πως κι εκείνος ετοίμαζε κάτι για τις χήνες. Κι εγώ του ΄χα πει, θυμάμαι, "Άντε, να το διαβάσω σύντομα περιμένω"! Κι ευτυχώς αυτό είχε προλάβει να το μοιραστεί μαζί μας... 

Ο Κώστας ετοίμασε, λοιπόν, ένα ποιητικό κείμενο πολύ ευχάριστο, ένα ευθυμογράφημα,, με την πινελιά του ιδιαίτερου και έξυπνού του χιούμορ -μέσω του οποίου πέρασε βέβαια και τα όποια μηνύματά του... Πίσω, ωστόσο, από το ευχάριστο ύφος του, εγώ προσωπικά διέκρινα και μια μελαγχολία... εντελώς υπόκωφη... είναι εκεί, όμως, υπάρχει... 
"Ωραία πουλιά οι χήνες, Νικόλ, εκπέμπουν μιαν ευγένεια", μου 'χε πει τότε σχετικά ο φίλος μου ο Λεβέντης, όπως τον αποκαλούσα... 
Ναι, Λεβέντη μου! Ωραία κι ευγενή, σαν κι εσένα! 
Φύλακας άγγελός μας γίνε! Μακάρια να είναι η Ψυχή σου! Δεν θα σε ξεχάσω ποτέ!


Αιωνία σου η μνήμη.




************ 









ΚΩΣΤΑΣ ΡΙΤΣΩΝΗΣ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΟΥΛΙΑ

Στα χέρια μου κρατώ ένα αγγλικό βιβλίο. Είναι των εκδόσεων του Μαύρου Κύκνου. Γράφει Βlack Swan. Πόσο όμορφο είναι και φιγουράτο.
Ας το βάλω στο ράφι μαζί με άλλους μαύρους κύκνους...
Στο παραθαλάσσιο σπίτι χαζεύω τα ξένα βιβλία που έχω. Είναι πολλά. Έχω και εκδόσεις Πιγκουΐνου…

...οι πιγκουΐνοι δεν πετούν. Κάνουν μονάχα βουτιές. Καταπίνουν ψαράκια. Χοντραίνουν από τη λαιμαργία τους.
...και οι κύκνοι; Αυτοί φτερουγίζουν λιγάκι. Μα κουράζονται και κατεβαίνουν. Κολυμπούν παχουλοί στο νερό.

Είμαι κι εγώ εκδότης. Έχω τις εκδόσεις Πουλιά. Βγάζω πολλά βιβλία όμως δεν πουλιούνται. Έχουν κάνει φωλιά μέσα στην αποθήκη μου. Πώς να ανταγωνιστώ εγώ τους Άγγλους; Με νικούν εύκολα οι Κύκνοι και οι Πιγκουΐνοι με τις επιτυχίες τους.
Δεν έβαλα και καλό όνομα. Είναι λάθος το Πουλιά. Το κοινό δεν το κάνει κέφι. Ένα πουλί συγκεκριμένο έπρεπε να βάλω.
Χήνες. Αυτό θα ήταν πιο σωστό. Εκδόσεις Χήνες.
Τώρα ας φύγω λίγο από το σπίτι να πάω για μπάνιο στην παραλία. Εκεί σουλατσάρουν και χήνες. Τις φέραν και τις αμόλησαν φιλόζωοι και οικολόγοι.
Τι ευγενικές που είναι. Όταν κολυμπώ έρχονται δίπλα μου και μου κάνουν παρέα.
Μακάρι να κυκλοφορούσα κι εγώ ένα καλό
μπεστσέλερ όπως οι κύκνοι και οι πιγκουΐνοι. Τόσα χρόνια δουλειά χωρίς καθόλου κέρδη.
Να κονομούσα κι εγώ σαν εκδότης. Αχ βρε χήνες φιλενάδες μου στα μπάνια.
Να’ βγαζα κι εγώ λίγες χήνες.
Χήνες, χήνες.
Κάτι επιτέλους να κέρδιζα.
Χήνες, χήνες.


Popular Posts